2 يوميات محاسب بيتخنق من لحساب (2)

ازيكم ياقــــــــــــــــــــــوم

ولما جاءت الليله الثانيه من ليالى محاسب مبيحبش الحساب ......اتخذ ذاك الرجل مجلسه.... وصنع لنفسه كباية شاى كويسه..... واسترجع ذكرياااااات المدرسه... ثم امسك الكيى بورد واخذ يدون ويدون .... ذكريات من زمن عَدى وفـــــــات

وبعدين بقى اللى حصل فى اليوم ده ولما ذُ هلت من هول المفاجأه ( انى هتمد يعنى ) لقيتنى واقف مش عارف اعمل ايه وازاى هواجه موقف اول مره اتحط فيه
معقوووووول انا .... اناااااا ( على اساس انى كنت شاطر فى المدرسه وعامل ارقام قياسيه فى الشطاره) اتمد يانهاااااااار إثود يا نهار إثود
المهم وقدام منظر الابله حنان ( اسم مش على مسمى خاااالص ) اكتشفت روحى الثوريه ولقتينى وبكل جراه انا مش قالع الجزمه ياابله
- نعم ياروح طنط .
- سكت شوية ... وباستعطاف حبتين .. انا مش هتمد ياابله انا حليت كويس ومش عارف انا سقتط ازاى
-طيب يلا ياحبيبى خليك شاطر واخلص ... مع خبطتين على زراعى كده
- يا ابله انا مش هتمد ... والمره دى صعبت عليا نفسى ولقتينى بدمع بقى والموضوع قلب جد
- يلا يا ابنى اخلص واطلع فى التخته يلا. ( كانه شنق )
كلمه هنا وكلمه هنا اصريت على موقفى ويا للقدر .. صدفه لقيت الاستاذ صاحب والدى اكيد فاكرينه .. معدى وبيبص على الفصل وكان النجده.. بالنسبالى
-خير يا ابله حنان مال حمدى
- سقط فى الامتحان ومش عاوز يتضرب زى زمايله .
- معقول حمدى يسقط دا ولد ممتاز يا ابله .
- ورقته اهه ممك تشوفها .
- طيب معلش علشا ن خاطرى سيبيه المره دى وانا اوعدك انى هقول لابوه وبكره يكون عندك ويعرف الموضوع كله بس بلاش المره دى
وبعد عناء محادثه طويله كنت انا بطلها دارت بين الاستاذ والابله حنان ... انتصرت ارادتى واكتفت الابله حنان بشتمتين فيا ونظرتين كلهم غيظ وبكده اكون نجيت فعلا من الموت المحقق اللى كان بيستنانى..
طبعا اليوم ده كان من الاحداث بل من اهم الاحداث اللى اثرت في قصة كرههى للحساب ومدرسينه ويمكن تحديدا الانسانه دى لانى عموما مكنتش بحب حصص المدرسات بإستثناء الحصتين بتوع الرسم والابله سناء ( الله يمسيها بالخير ). وهكذا عدت سنتى الاولى فى الاعدادى مع الابله حنان يوم محاربه ويم اغيبه يوم تطردنى المهم كانت سنه اللى الاعلم بيها فى حصة الحساب والرياضه وعديت يعنى فى الماده ونجحت.
نيجى لتانيه اعدادى ودى بقى اللى جابت اخرى فى الماده دى والحكايه ومافيها ياساده انى دايما متوقع الاسوأ فى الماده دى ودايما توقعى بييجى فى محله لانه حتى لو مجاش الاسوأ مجرد انى بسمع اسم الماده دى كل حاجه بتبقى فى الاسوأ يعنى.. مين دخل يبشرنا بانه هيدينا رياضه
أن أن أن
الاستاذ محمد طارق ...... والاستاذ محمد طارق ده ياجماعه حاجه طويله... عريضه ... ليس له اهداب ولكنى كنت اراه ذو اهداب
ازاى معرفش كنت بشوفه حاجه ضخمه حاجه مش ممكن يعنى.... ولما اخواتى عرفوا ان محمد طارق هو اللى هيدينى رياضه الكل اصر انى اخد درس عنده علشان اضمن النجاح وخيرااااا فعلت.
ومن اول حصه
- اللى عاوز ياخد درس عندى يكتب اسمه مع محمود . انا مش بقولكم تعالوا خدوا دروس عندى بس بعرفكم بس .. فاهمين بعرفكم
مااااااااااشى ياعم وكنت انا اول الموجودين فى الكشف .. كنت بحاول اتجنب شر مدرسين الماده
وبعدين بدات الدرس وبادت المدرسه ولقيتنى الى حد مااا شغال وبحل وعامل شغل كويس فى المدرسه والدرس ... وفى يوم باعتبره اليوم الاسود فى حياتى هقولكم على حاجه مش دايما بقولها بس دى يمكن اكتر حاجه كرهتنى فى الماده ومدرسينها.. اللى حصل انى كنت باخد درس عند الاستاذ ده وكان معودنا ان يوم 25 فى الشهر يكون الكل دافع فلوس الدرس اللى حصل فى الشهر ده انى اتاخرت عليه لان والدى مكنش لسه قبض ومكنش فى فلوس فى البيت علشان اديله وتحديدا كان يوم 25 فى الشهر وكان يوم سبت تحديييييدا وتحديدا اكتر كانت الساعه اتنين بعد الظهر
دخلت انا وزمايلى كالعاده كنت مكسوف جداااااا لانى متاخر بس دى ظروف طارئه ياعم طارق المهم
- مين اللى مجبش الفلوس.
- محدش نطق لان تقريبا محدش متارخ ولا حد بيستجرى يتاخر على اخونا الضخم ده . انا بس اللى قولت انا يا استاذ محمد معلش اتاخرت بس يومين وهجيب الفلوس
- مجبتهاش ليه ؟؟
- معلش بابا لسه مقبضش.
- طيب يلا روح..
- ابتسمت ... ابتسامه وكانى بدارى احراجى او بحاول اضحكه علشان يقولى انا بهزر او اى حاجه
- يلا معتش تيجى الا والفلوس معاك يلا يابابا روح.
من غير كلام قومت مسكت كتابى وايدي بترتعش وكان نار الدنيا حوالين وشى وجسمى . قمة كسوفى واحراجى . مشيت للبيت وهناك كان سريرى بانتظارى وصراحه هو الوحيد اللى خفف الصدمه لما مخدته امتصت دموعى.
الموقف ده كان كفييييييل بانى اعلن كرهى للماده دى على الملأ وفى كل مكان . وعلشان الاستاذ محمد عملت اعتصام فى اوضة الناظر علشان احول لفصل تانى ولتانى مره الرياضه بتخرج فيا روحى الثوريه . وعدت سنة تانيه اعدادى وكل يوم مشكله مع الاستاذ محمد اللى كان السبب المباشر فى انه يقضى على الجزء المبشر اللى جوايا بخصوص الماده دى ونجحت فى الماده فى اخر السنه وزى كل سنه بدرجة النجاح او فوق درجه او درجتين.

وكفايه كده انهارده لانى لما افتكرت الاستاذ محمد ده واللى عمله قفلت شويه ( نفسى اشوفه دلوقتى )
وهنا ادركت الصباح ... وسكت عن الكلام المباااااح ... وغدا هناك بقيه للكلام ان كان هناك وقتُ متااااااااااااااااح

2 اللى شرفونا بتعليقهم:

غير معرف يقول...

بجد انا كرهت الحساب زياده من اللي اتعمل فيك

غير معرف يقول...

يا عينى كل ده الرياضة عملته فيك
ويا عينى كل المدرسين المعقدين وقعوا فى سكتك ده عشان اللى بيخاف من العفريت بيطلعله
انسى بقى الايام السودة دى وعيش اللحظة انك محاسب

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Grants For Single Moms | تعريب وتطوير : باســـم .